Artikler
Se artikler vedr. merværdi
Behovsanalyse merværdi af råvarer
Se behovsanalysen.
Produktblad
Produktblad om produktmesse 2012 - Værditilvækst.
Slide fra Økonomiens dag 14. juni 2012
Se slides.
Værditilvækst
Se om landbrugets trædemølle og definition 1 af værditilvækst.
Virksomhedstype, strategi og produkt
En udvikling af landmandes virksomhed, tager udgangspunkt i virksomheds type, hvilken generisk strategi der arbejdes efter eller om udviklingen skal ske ved at arbejde med værdikæden.
Samtlige slides vedr. værditilvækst
Se samtlige slides vedr. værditilvækst.
Slides værditilvækster
Hvilke behov for rådgivning.
Ny tysk socio-økologisk model
Læs artikel.
Fra ide til forretning - faseopdeling
Alle slides fra workshop 1
Se blandt andet antal værditilvækstere, forretningsmodeller, markeder og segementer.
Highlights fra workshop 1
Kommentarer og forslag fra deltagerne.
Highlights fra behovsanalysen
Find her highlights fra vores undersøgelse blandt 14 værditilvæksteres behov for rådgivning i forbindelse med etablering og drift
Oversigt over antal værditilvækstere
Værditilvækst - Forretningsgrundlag for DLBR
De fire forretningsmodeller
Se her karakteristika og skønnet antal for landbrugsvirksomheder, der arbejder med bulk-, kontrakt- og specialproduktion samt med direkte afsætning
Rådgiverkompetencer
Værditilvæksterens krav til dig som rådgiver afhænger af, hvor langt din kunde er i processen mht. idé, udvikling, drift osv.
Business Case
Skabelon Business case - deltidsprodukter
Værditilvækst
Landmandens muligheder for at forretningsudvikle sin virksomhed via nye afsætningskanaler, differentierede produkter, arbejde med værdikæden og nye finansieringsmuligheder.
Marked og segmenter
Se udfordringer, styrker og svagheder for hver af værditilvæksternes fire kundesegmenter bl.a. små og mellemstore landbrug i vækst og store landbrug med nicheproduktion
Definition og systematik
Med projekt Værditilvækst ønsker vi at undersøge landmandens muligheder for at udvikle sin virksomhed via arbejdet med værdikæden, via nye afsætningskanaler, differentierede produkter og nye finansieringsmuligheder
Pjece - Deltidslandbrug i Danmark - hvad nu?
Endeligt program for workshop - Videre med deltidslandbrug - 19. september 2012
Oplæg til værdiskabende regnskab fokusgrupper
Hvordan skaber vi endnu større værdi for deltidslandmænd i forbindelse med regnskabet.
Oplæg til udviklingsgrupper målrettet rådgivere af deltidslandmænd
Videncentret for Landbrug vil gerne være med til at etablere nogle udviklings- og/eller erfagrupper på tværs af landet, så vi kan skabe nogle små dynamiske grupper der kan skabe lokale forandringer for kundesegmentet.
Afholdt møde omkring samfundsanalyse 12. marts 2012
Dagsorden for første møde omkring samfundsøkonomisk analyse.
Konkurrenter i rådgivningen af værditilvækstere
Markedet for rådgivning til værditilvækstere er lille i dag, der findes ikke specifikke løsninger til målgruppen. Der findes dog en række rådgiver som har kompetencer til at rådgive værditilvækstere i deres forskellige udviklingsfaser.
NOTAT - Markedet for julekalkun i Danmark
7,8 % af danskerne spiste julekalkun i 2011 (jf. Danmarks Statistik), hvilket svare til 500 g pr. dansker, der spiste kalkun. Ca. 36.000 kalkuner bliver tilberedt hver jul.
Oplevelsescenter på Rokkedahl Landbrug
Præsentation Oplevelsescenter - Rokkedahl 15. maj 2012
Meningsfyldt økologisk landbrug - hvad er det?
Artikel Matrix Landbrug: Internationale emner
Kan en ny tysk socio-økologisk model redde de danske landdistrikter?
500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Program for workshop 1 den 29. august 2012
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Highlights fra workshop 1 den 29. august 2012
Program for workshop II
Workshop II – 8. november 2012 på Fru Møllers Mølleri / Videncentret
Værditilvækst - Projektets resultater
Workshop 1 d. 29. august 2012
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Workshop I Værditilvækst – merindtjening på råvarerne Torsdag den 29. august 2012
Orienteringsskrivelse til direktører
Landmænd, der formår at tilføre ekstra værdi til deres produkter, forventes at kunne øge deres fremtidige indtjening markant.
Kompetencekrav til rådgivere med fokus på værditilvækst
Rådgiverprofilen ved værditilvækst adskiller sig væsentlig fra rådgivning af bulklandmænd. De værktøjer, metoder og processer, som indgår i Virksomhedsrådgivning er en vigtig del af rådgivningsforløbet.
Videnopsamling - Udland
Erfaringer, udland. Diverse links
Organisering rådgivning om værditilvækst
Organiseringen af rådgivning om værditilvækst har været drøftet på de to workshops og internt i projektgrup-pen.
PP-slide til forside
PP-slide til forside - farver og baggrund
Værditilvækst – Rådgivningskoncept
Udkast til rådgivningskoncept - struktur, indhold og vurdering
Urban farming
Arbejdsdag i Gellerup
Erfaringer fra Gellerup - Urban Farming
Erfaringer kritisk inddraget i en Gellerup farming kontekst på nuværende september 2012 udviklingstrin
Eksempel på strategi - Urban farming
Eksempel på, hvordan oplæg til en strategi for urban farming kan se ud.
Erfaringsopsamling - Urban farming
Relevante artikler
Agriculture, Food Security and Inclusive Growth
Food security - booklet - Urban farming
Spred budskabet - Landbrugets image
Offentliggjorte artikler om Urban farming.
Forretningsmodeller
Lagkage med de fire forretningsmodeller
Indspil til Workshop II
Hvilke kompetencer skal der til at rådgive virksomheder/ejere i de forskellige stadier
Trends i fødevaresektoren 2010-2015
Hos MAPP har vi 20 års erfaring i forbrugeradfærds-forskning i fødevaresektoren og i at undersøge, hvilke implikationer det har for aktørerne i fødeværdikæden.
Forretningsmodeller – mængder og definitioner
Værditilvækst – helt generelt for primærproducenten:
Merindtjening på råvarer
En behovsanalyse blandt vækstlandbrug og lead users med fokus på afsætning af nicheprodukter
Værditilvækst - Projektets resultater
Segmentering af værditilvækstere
Kan en ny tysk socio-økologisk model redde danske landdistrikter?
500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.
Værditilvækst – Cases
Slides om værditilvækst - værdikæde eller differentiering
Trumfkort - spørgsmål til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Effektkort til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Gamemaster til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Handlingsplan til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Kontrakt til magasin
Baggrundstekst
Trumfkort - Opfølgning til magasin
Baggrundstekst
Møde i projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012
Information og gennemgang af procedure omkring udarbejdelse af guideline for effektskabende processer og effektmåling
Opfølgning på med Projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012
Opfølgningsmail til Projektkoordinationsgruppen, med tak for sidst og tilbud om indlæg på afdelingsmøde i 2013
Skabelon til interviewguide for skrivning af artikler
Formål at beskrive, hvordan samarbejdet mellem VFL og DLBR-Virksomhederne i projekterne har givet effekt.
Brugergruppens evaluering - 13. november 2012
Skabelon til Evaluering af deltagelse i brugergruppen
Graden af værditilvækst
Systematik for graden af værditilvækst.
Kompetecer - de 5 trumfkort i rådgivningen
Råtekst trumfkort: Kontrakt - Forventningsafstemning, Gamemaster - Mødeledelse, Effektkort, Spørgeteknik, Handlingsplaner, Opfølgning
Evaluering fra Effektgruppen
Skabelon til evaluering af deltagelse i effektgruppen i delprojektet ”Effekt og Proces” i ”Løft Bundlinjen”
Refleksioner
Refleksioner i forhold til designguiden
Procesrådgivning i forbindelse med dyrlægesamarbejde kvæg
Erfaringer vedr. opstartsmøder om forbedret samarbejde mellem kvægrådgivere og dyrlæger
”Konceptet” Løft Bundlinjen, Sammenhæng og synergi
Præsentation udviklet til brug ved demonstrationer
Forslag til leveranceaftale - center/projekt på VFL
Forslag til, hvordan aftale kan medvirke til at skabe synergi og sammenhæng mellem projekter på et center (eksempel LMO)
Innovationshjul på flere niveauer - Ideoplæg
PowerPoint præsentation af innovationshjul - Landmand/Rådgiver, Projekt/Opdragsgiver og Virksomhed/Ledelse
Kommunikation og målgrupper - 3. oktober 2012
Præsentation ved møde med Lene Krüger og Lisbeth Eilenbergerom ønsker til kommuikation i projektet Løft Bundlinjen
Workshop om kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppeindeling PEP-møde om kommunikation i projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Dagsorden for PEP-møde om kommuikation - Skab sammenhæng - projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Indlæg (PowerPoint præsentation) om formål med mødet ved PEP-møde, Hvorfor kommunikere ? - projektet Løft Bundlinjen
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Lene Krügers præsentation under forløbet af PEP-møde - Skab sammenhæng
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 1's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov,
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 2's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov
Workshop kommunikation - 10. oktober 2012
Gruppe 3's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov
Kommunikationsstrategi - projektet Løft Bundlinjen - 15. november 2012
Lene Krügers indlæg benyttet ved fremlæggelse af kommunikationsstrategi på internt møde
Kommunikationsstrategi
Lene Krügers forslag til kommuikationsstrategi í projekter og i Løft Bundlinjen
Oversigt over kommunikationstiltag
Bilag I skabelon for kommuikationstiltag
Kommunikationsstrategi
Bilag II Tjekliste - kommuikationshandlingsplan
Kommunikationsstrategi
Bilag III forlag projektsite landbrugsinfo.dk
Kommunikationsstrategi
Bilag IV skabelon PR strategi
PEP-workshop - 10. oktober 2012
Fotos og plancher fra mødet
Koncept for årets projekt
Vurdering af indstillede projekter til – ”årets projekt” og ”årets Forretning
Styregruppemøde 23. august 2012
Koncept for årets projekt: Oplæg til Styregruppen
Koncept for årets projekt
Udarbejdet handlingsplan pr. 25-09-2012
Koncept for årets projekt
Skabelon for indstillinger af projekter og forretninger
Koncept for årets projekt
Præsentation af endeligt forløb af årets projekt
Log over aktiviteter
Aktiviteter der styrker og deler erfaringer om det tværfaglige samarbejde mellem landmand, dyrlæge og kvægrådgiver
Business Case - Udvejning af svin
Udvikling af Business Case der bidrager til erhvevspotentialet
Simpel Business Case
Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin
Forecast
Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin
Skabelon for demo-projekter, der løfter Bundlinjen
Benyttes i forbindelse med Produkt- og Projektmessen d. 6. februar 2012
Praktisk anvendelse af vejrcertifikater
Hvordan kan vejrcertifikater bruges til afdækning mod et regnfuldt efterår?
Sådan laves et vejrcertifikat
Se, hvordan du kan teste og eksperimentere med vejrcertifikater eller indgå en aftale om et vejrcertifikat.
Rådgivning med effekt
Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts og erhvervspotentiale. Overblik over metoder til effektfuld rådgivning.
Effektkort - Sparring i HIL-netværk 24. august 2012
Netværksgruppemøde om effektskabende processer via Brinkerhoff
Midtvejsnotat
Om effekt i: Løft Bundlinjen – sæt din viden i spil og Skab forandringer og nå dine mål.
Effekt og Effektmåling - anbefalinger
Bud på definition af effekt samt anbefaling på, hvordan effekt måles. Anbefalingen er en opsamling af erfaringer, præsentationer, notater mm., udviklet og afprøvet primært i projekterne ”Løft Bundlinjen.
Effekt i ansøgninger
Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts- og erhvervspotentiale
Sæt fokus på mark- og maskinøkonomi i erfa-gruppen
Værktøjet ”Din Bundlinje Mark” kan bruges til en grovanalyse og sammenligning af udbytter og indtjening. Den er også velegnet til at sammenligne bedrifter i en erfa-gruppe.
Guideline
Målet er at skabe guidelines for effektskabende processer og effektmåling i projekter.
Personlig udvikling med afsæt i 360 graders evaluering og JTI-personprofiler
For virksomhedsøkonomer i LRØ
DLBR Markedsanalyse: Deltidslandmænd 2012
Formålet med markedsanalysen var at få mere viden om deltids- og fritidslandmænds behov og forventninger til rådgivningen, deres faglige interesser samt ønsker til kommunikation og arrangementer.
Fremtidens FlexNyt
Koncept for hvorledes erhvervspotentialet for et produkt kan nås - her FlexNyt
Segmentering af landbrug
Danmarkskort der viser deltidsbrug og fordelingen af kvægbedrifter, plantebedrifter med svin, plantebedrifter og øvrige bedrifter.
Segmentering af landbrug
Danmarkskort der viser heltidsbrug og fordelingen af kvægbedrifter, plantebedrifter med svin, plantebedrifter og øvrige bedrifter.
Status rådgivningsvirksomheder
Faser i forbindelse med Virksomhedsrådgivning.
Personlig udvikling med afsæt i 360 graders evaluering og JTI-Personprofil.
Virksomhedsøkonomer hos LRØ. Opfølgning på handlingsplan og 360 graders analyse
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Materiale fra Modul I - Afholdt 10. september 2012
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Materiale fra modu II - Afholdt 19. - 20. september 2012.
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Eksekveringsgruppe - Afholdt den 22. oktober 2012
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Materiale fra modul III - Afholdt 5.-6. november 2012.
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Eksekveringsgruppe - Afholdt 21. november 2012. Deltagelse i springboard ved Connect Denmark
Uddannelse for Virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Projektoplæg april 2012 - Opgaver i forbindelse med design af uddannelsen.
Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning
Behovsanalyse vedr. virksomhedsrådgivning hos landmanden.
Bestyrelse og advisory boards i landbrugsvirksomheder
Kompetencedatabase, aftalegrundlag og kontrakter ved indtrædelse og oprettelse af gårdråd og advisory boards, VIP-koncept og forslag løbende rapportering fra landbrugsvirksomheder til banker og kreditforeninger.
Virksomhedsrådgivning og rapporteringssystem
Forslag til løbende rapportering af virksomhedslandbrug til banker og kreditforeninger mv.
Effekt og effektmåling
Tjek op på resultater og brug erfaringen til evt. at lave nye tiltag
Effektkort - Den målrettede proces
Se pp. om Effektkort - Den målrettede proces.
VirksomhedsRådgivning - Produkter & ydelser
Idéoplæg til forretningsudvikling.
VirksomhedsRådgivning - Værttøjer & inputs
Idéoplæg til forretningsudvikling.
VirksomhedsRådgivning - Organisering
Idéoplæg til forretningsudvikling.
VirksomhedsRådgivning - Mål - vision
Idéoplæg til forretningsudvikling.
VirksomhedsRådgivning
Kompetencer
Kunder
Se powerpoint.
Den målrettede proces
Se effektkort.
Eksempel på VIF-arrangement
Se eksempel.
Bestyrelsesseminar 24. april 2012
Udvikling af program til bestyrelsesseminar og evaluering - netværksmøde
Evaluering af netværkdsmøder i Connect Denmark
Resultat af interview af deltagere
Netværksmøde for virksomhedsrådgivere
Netværksmøde med fokus på rådgivning til landbrugsvirksomheder med udviklingskraft
Overblik over Forretningsområdet Virksomhedsrådgivning
Planchen under overblik viser eksempler på indsatsomårder, der skal understøtte visionen for Virksomhedsrådgivning - helt overordnet.
Guide til Very Important Farmers-arrangementer
VIF arrangementer stiller skarpt på aktuelle udfordringer og vigtige emner, som optager store og/eller komplekse landbrugsvirksomheder.
6. Evaluering
2. Find det rigtige tema
4. Kend din rolle
5. Kommunikation
3. Lav en drejebog
1. Skab et koncept
Virksomhedsrådgiverens kompetenceprofil – hvem er virksomhedsrådgiveren?
Virksomhedsrådgiver har fokus på den samlede virksomhed, når han rådgiver.
VIF-arrangement
Se skitse.
Due Diligence – Virksomhedsbeskrivelse
Med henblik på at tiltrække fremmed (ekstern) kapital
Koncept for rådgivning af værditilvækstere
Noter fra møde afholdt den 15. juni 2012
Danmarks største kyllingeproducent – har styr på afsætningen
Leverer kyllinger direkte til forbrugerne, afsætter til detail og handler miljø/energi til andre landmænd
Erfaringer fra andre brancher
Værditilvækst
Faser - definitioner
Idefasen, Løsningsfasen, Driftsfasen og udvikling
Driftsgrensanalyse
Værditilvækst
Forretningsmodel
Værditilvækst
Workshop II
Kompetence – faser mv. fra workshop afholdt den 8. November 2012
Workshop II
Highlights fra workshop den 8. November 2012
Workshop II
Kompetence – faser mv. fra workshop den 8. november 2012
Lean - projektet der skabte venteliste
Råtekst til artikel af Anne Jakobsen
Motivation er vejen til succes
Pressemeddelelse Motivation er blevet en vigtig medspiller i jagten på succes i landbruget både for landmænd og deres rådgivere.
Kom godt i gang
I folderen får du et overblik over opgaver, du bør tænke på
Produktblad
Sæt dine bestyrelseskompetencer i spil og bliv udfordret!
Bliv en del af det landsdækkende netværk af kandidater til selskabsbestyrelser og advisory boards.
Kompetencehjulet kortlægger bestyrelsens behov
Med kompetencehjulet kan du analysere kompetencebehovene i selskabsbestyrelser og advisory boards og dermed varetage rollen som rekrutterings- eller udviklingskonsulent for virksomheder, der har behov for nye kompetencer eller bestyrelsesmedlemmer.
Business case
Træf de rigtige beslutninger baseret på en case med fakta, argumenter og konklusion