Løft Bundlinjen - sæt viden i spil (LD-udv)

Løft Bundlinjen - sæt viden i spil (LD-udv)
Projektansvarlig
Videnspredning for projektet
Artikel: "Sæt fokus på mark- og maskinøkonomi i erfagruppen"

Artikel i MARK november 2012.

Giv bulken til Polen

Artikel fra LandbrugsAvisen

Projektet skaber ny viden og praksis om, hvordan resultater fra projekter bliver omsat til handlinger, der skaber forandringer hos landmænd. Projektets mål er at få ny viden og udvikle praksis om de processer og metoder, der skaber effekt og værdi hos landmændene. Vi tænker på tværs af landmandsgrupper hele vejen rundt om landmanden og har fokus på at få udnyttet det fulde potentiale af ny viden og praksis udviklet i projekter, til at skabe effekt og nytteværdi såvel hos den enkelte landmænd som hos mange landmænd.

  

Artikler

Se artikler vedr. merværdi

Behovsanalyse merværdi af råvarer

Se behovsanalysen.

Produktblad

Produktblad om produktmesse 2012 - Værditilvækst.

Slide fra Økonomiens dag 14. juni 2012

Se slides.

Værditilvækst

Se om landbrugets trædemølle og definition 1 af værditilvækst.

Virksomhedstype, strategi og produkt

En udvikling af landmandes virksomhed, tager udgangspunkt i virksomheds type, hvilken generisk strategi der arbejdes efter eller om udviklingen skal ske ved at arbejde med værdikæden.

Samtlige slides vedr. værditilvækst

Se samtlige slides vedr. værditilvækst.

Slides værditilvækster

Hvilke behov for rådgivning.

Ny tysk socio-økologisk model

Læs artikel.

Fra ide til forretning - faseopdeling

Alle slides fra workshop 1

Se blandt andet antal værditilvækstere, forretningsmodeller, markeder og segementer.

Highlights fra workshop 1

Kommentarer og forslag fra deltagerne.

Highlights fra behovsanalysen

Find her highlights fra vores undersøgelse blandt 14 værditilvæksteres behov for rådgivning i forbindelse med etablering og drift

Oversigt over antal værditilvækstere

Værditilvækst - Forretningsgrundlag for DLBR

De fire forretningsmodeller

Se her karakteristika og skønnet antal for landbrugsvirksomheder, der arbejder med bulk-, kontrakt- og specialproduktion samt med direkte afsætning

Rådgiverkompetencer

Værditilvæksterens krav til dig som rådgiver afhænger af, hvor langt din kunde er i processen mht. idé, udvikling, drift osv.

Business Case

Skabelon Business case - deltidsprodukter

Værditilvækst

Landmandens muligheder for at forretningsudvikle sin virksomhed via nye afsætningskanaler, differentierede produkter, arbejde med værdikæden og nye finansieringsmuligheder.

Marked og segmenter

Se udfordringer, styrker og svagheder for hver af værditilvæksternes fire kundesegmenter bl.a. små og mellemstore landbrug i vækst og store landbrug med nicheproduktion

Definition og systematik

Med projekt Værditilvækst ønsker vi at undersøge landmandens muligheder for at udvikle sin virksomhed via arbejdet med værdikæden, via nye afsætningskanaler, differentierede produkter og nye finansieringsmuligheder

Pjece - Deltidslandbrug i Danmark - hvad nu?

Endeligt program for workshop - Videre med deltidslandbrug - 19. september 2012

Oplæg til værdiskabende regnskab fokusgrupper

Hvordan skaber vi endnu større værdi for deltidslandmænd i forbindelse med regnskabet.

Oplæg til udviklingsgrupper målrettet rådgivere af deltidslandmænd

Videncentret for Landbrug vil gerne være med til at etablere nogle udviklings- og/eller erfagrupper på tværs af landet, så vi kan skabe nogle små dynamiske grupper der kan skabe lokale forandringer for kundesegmentet.

Afholdt møde omkring samfundsanalyse 12. marts 2012

Dagsorden for første møde omkring samfundsøkonomisk analyse.

Konkurrenter i rådgivningen af værditilvækstere

Markedet for rådgivning til værditilvækstere er lille i dag, der findes ikke specifikke løsninger til målgruppen. Der findes dog en række rådgiver som har kompetencer til at rådgive værditilvækstere i deres forskellige udviklingsfaser.

NOTAT - Markedet for julekalkun i Danmark

7,8 % af danskerne spiste julekalkun i 2011 (jf. Danmarks Statistik), hvilket svare til 500 g pr. dansker, der spiste kalkun. Ca. 36.000 kalkuner bliver tilberedt hver jul.

Oplevelsescenter på Rokkedahl Landbrug

Præsentation Oplevelsescenter - Rokkedahl 15. maj 2012

Meningsfyldt økologisk landbrug - hvad er det?

Artikel Matrix Landbrug: Internationale emner

Kan en ny tysk socio-økologisk model redde de danske landdistrikter?

500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.

Værditilvækst – merindtjening på råvarerne

Program for workshop 1 den 29. august 2012

Værditilvækst – merindtjening på råvarerne

Highlights fra workshop 1 den 29. august 2012

Program for workshop II

Workshop II – 8. november 2012 på Fru Møllers Mølleri / Videncentret

Værditilvækst - Projektets resultater

Workshop 1 d. 29. august 2012

Værditilvækst – merindtjening på råvarerne

Workshop I Værditilvækst – merindtjening på råvarerne Torsdag den 29. august 2012

Orienteringsskrivelse til direktører

Landmænd, der formår at tilføre ekstra værdi til deres produkter, forventes at kunne øge deres fremtidige indtjening markant.

Kompetencekrav til rådgivere med fokus på værditilvækst

Rådgiverprofilen ved værditilvækst adskiller sig væsentlig fra rådgivning af bulklandmænd. De værktøjer, metoder og processer, som indgår i Virksomhedsrådgivning er en vigtig del af rådgivningsforløbet.

Videnopsamling - Udland

Erfaringer, udland. Diverse links

Organisering rådgivning om værditilvækst

Organiseringen af rådgivning om værditilvækst har været drøftet på de to workshops og internt i projektgrup-pen.

PP-slide til forside

PP-slide til forside - farver og baggrund

Værditilvækst – Rådgivningskoncept

Udkast til rådgivningskoncept - struktur, indhold og vurdering

Urban farming

Arbejdsdag i Gellerup

Erfaringer fra Gellerup - Urban Farming

Erfaringer kritisk inddraget i en Gellerup farming kontekst på nuværende september 2012 udviklingstrin

Eksempel på strategi - Urban farming

Eksempel på, hvordan oplæg til en strategi for urban farming kan se ud.

Erfaringsopsamling - Urban farming

Relevante artikler

Agriculture, Food Security and Inclusive Growth

Food security - booklet - Urban farming

Spred budskabet - Landbrugets image

Offentliggjorte artikler om Urban farming.

Forretningsmodeller

Lagkage med de fire forretningsmodeller

Indspil til Workshop II

Hvilke kompetencer skal der til at rådgive virksomheder/ejere i de forskellige stadier

Trends i fødevaresektoren 2010-2015

Hos MAPP har vi 20 års erfaring i forbrugeradfærds-forskning i fødevaresektoren og i at undersøge, hvilke implikationer det har for aktørerne i fødeværdikæden.

Forretningsmodeller – mængder og definitioner

Værditilvækst – helt generelt for primærproducenten:

Merindtjening på råvarer

En behovsanalyse blandt vækstlandbrug og lead users med fokus på afsætning af nicheprodukter

Værditilvækst - Projektets resultater

Segmentering af værditilvækstere

Kan en ny tysk socio-økologisk model redde danske landdistrikter?

500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.

Værditilvækst – Cases

Slides om værditilvækst - værdikæde eller differentiering

Trumfkort - spørgsmål til magasin

Baggrundstekst

Trumfkort - Effektkort til magasin

Baggrundstekst

Trumfkort - Gamemaster til magasin

Baggrundstekst

Trumfkort - Handlingsplan til magasin

Baggrundstekst

Trumfkort - Kontrakt til magasin

Baggrundstekst

Trumfkort - Opfølgning til magasin

Baggrundstekst

Møde i projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012

Information og gennemgang af procedure omkring udarbejdelse af guideline for effektskabende processer og effektmåling

Opfølgning på med Projektkoordinationsgruppen - 22. november 2012

Opfølgningsmail til Projektkoordinationsgruppen, med tak for sidst og tilbud om indlæg på afdelingsmøde i 2013

Skabelon til interviewguide for skrivning af artikler

Formål at beskrive, hvordan samarbejdet mellem VFL og DLBR-Virksomhederne i projekterne har givet effekt.

Brugergruppens evaluering - 13. november 2012

Skabelon til Evaluering af deltagelse i brugergruppen

Graden af værditilvækst

Systematik for graden af værditilvækst.

Kompetecer - de 5 trumfkort i rådgivningen

Råtekst trumfkort: Kontrakt - Forventningsafstemning, Gamemaster - Mødeledelse, Effektkort, Spørgeteknik, Handlingsplaner, Opfølgning

Evaluering fra Effektgruppen

Skabelon til evaluering af deltagelse i effektgruppen i delprojektet ”Effekt og Proces” i ”Løft Bundlinjen”

Refleksioner

Refleksioner i forhold til designguiden

Procesrådgivning i forbindelse med dyrlægesamarbejde kvæg

Erfaringer vedr. opstartsmøder om forbedret samarbejde mellem kvægrådgivere og dyrlæger

”Konceptet” Løft Bundlinjen, Sammenhæng og synergi

Præsentation udviklet til brug ved demonstrationer

Forslag til leveranceaftale - center/projekt på VFL

Forslag til, hvordan aftale kan medvirke til at skabe synergi og sammenhæng mellem projekter på et center (eksempel LMO)

Innovationshjul på flere niveauer - Ideoplæg

PowerPoint præsentation af innovationshjul - Landmand/Rådgiver, Projekt/Opdragsgiver og Virksomhed/Ledelse

Kommunikation og målgrupper - 3. oktober 2012

Præsentation ved møde med Lene Krüger og Lisbeth Eilenbergerom ønsker til kommuikation i projektet Løft Bundlinjen

Workshop om kommunikation - 10. oktober 2012

Gruppeindeling PEP-møde om kommunikation i projektet Løft Bundlinjen

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Dagsorden for PEP-møde om kommuikation - Skab sammenhæng - projektet Løft Bundlinjen

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Indlæg (PowerPoint præsentation) om formål med mødet ved PEP-møde, Hvorfor kommunikere ? - projektet Løft Bundlinjen

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Lene Krügers præsentation under forløbet af PEP-møde - Skab sammenhæng

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Gruppe 1's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov,

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Gruppe 2's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov

Workshop kommunikation - 10. oktober 2012

Gruppe 3's indspil ved PEP-møde om kommunikation. Hvem er I?, Hvad får målgrupper ud af jer?, Målgruppens behov

Kommunikationsstrategi - projektet Løft Bundlinjen - 15. november 2012

Lene Krügers indlæg benyttet ved fremlæggelse af kommunikationsstrategi på internt møde

Kommunikationsstrategi

Lene Krügers forslag til kommuikationsstrategi í projekter og i Løft Bundlinjen

Oversigt over kommunikationstiltag

Bilag I skabelon for kommuikationstiltag

Kommunikationsstrategi

Bilag II Tjekliste - kommuikationshandlingsplan

Kommunikationsstrategi

Bilag III forlag projektsite landbrugsinfo.dk

Kommunikationsstrategi

Bilag IV skabelon PR strategi

PEP-workshop - 10. oktober 2012

Fotos og plancher fra mødet

Koncept for årets projekt

Vurdering af indstillede projekter til – ”årets projekt” og ”årets Forretning

Styregruppemøde 23. august 2012

Koncept for årets projekt: Oplæg til Styregruppen

Koncept for årets projekt

Udarbejdet handlingsplan pr. 25-09-2012

Koncept for årets projekt

Skabelon for indstillinger af projekter og forretninger

Koncept for årets projekt

Præsentation af endeligt forløb af årets projekt

Log over aktiviteter

Aktiviteter der styrker og deler erfaringer om det tværfaglige samarbejde mellem landmand, dyrlæge og kvægrådgiver

Business Case - Udvejning af svin

Udvikling af Business Case der bidrager til erhvevspotentialet

Simpel Business Case

Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin

Forecast

Beregningsværktøj til udbredelse af erhvevspotenitalet for større indtægt ved vejning af svin

Skabelon for demo-projekter, der løfter Bundlinjen

Benyttes i forbindelse med Produkt- og Projektmessen d. 6. februar 2012

Praktisk anvendelse af vejrcertifikater

Hvordan kan vejrcertifikater bruges til afdækning mod et regnfuldt efterår?

Sådan laves et vejrcertifikat

Se, hvordan du kan teste og eksperimentere med vejrcertifikater eller indgå en aftale om et vejrcertifikat.

Rådgivning med effekt

Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts og erhvervspotentiale. Overblik over metoder til effektfuld rådgivning.

Effektkort - Sparring i HIL-netværk 24. august 2012

Netværksgruppemøde om effektskabende processer via Brinkerhoff

Midtvejsnotat

Om effekt i: Løft Bundlinjen – sæt din viden i spil og Skab forandringer og nå dine mål.

Effekt og Effektmåling - anbefalinger

Bud på definition af effekt samt anbefaling på, hvordan effekt måles. Anbefalingen er en opsamling af erfaringer, præsentationer, notater mm., udviklet og afprøvet primært i projekterne ”Løft Bundlinjen.

Effekt i ansøgninger

Projekter med effekt – viden omsat til bedrifts- og erhvervspotentiale

Sæt fokus på mark- og maskinøkonomi i erfa-gruppen

Værktøjet ”Din Bundlinje Mark” kan bruges til en grovanalyse og sammenligning af udbytter og indtjening. Den er også velegnet til at sammenligne bedrifter i en erfa-gruppe.

Guideline

Målet er at skabe guidelines for effektskabende processer og effektmåling i projekter.

Personlig udvikling med afsæt i 360 graders evaluering og JTI-personprofiler

For virksomhedsøkonomer i LRØ

DLBR Markedsanalyse: Deltidslandmænd 2012

Formålet med markedsanalysen var at få mere viden om deltids- og fritidslandmænds behov og forventninger til rådgivningen, deres faglige interesser samt ønsker til kommunikation og arrangementer.

Fremtidens FlexNyt

Koncept for hvorledes erhvervspotentialet for et produkt kan nås - her FlexNyt

Segmentering af landbrug

Danmarkskort der viser deltidsbrug og fordelingen af kvægbedrifter, plantebedrifter med svin, plantebedrifter og øvrige bedrifter.

Segmentering af landbrug

Danmarkskort der viser heltidsbrug og fordelingen af kvægbedrifter, plantebedrifter med svin, plantebedrifter og øvrige bedrifter.

Status rådgivningsvirksomheder

Faser i forbindelse med Virksomhedsrådgivning.

Personlig udvikling med afsæt i 360 graders evaluering og JTI-Personprofil.

Virksomhedsøkonomer hos LRØ. Opfølgning på handlingsplan og 360 graders analyse

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Materiale fra Modul I - Afholdt 10. september 2012

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Materiale fra modu II - Afholdt 19. - 20. september 2012.

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Eksekveringsgruppe - Afholdt den 22. oktober 2012

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Materiale fra modul III - Afholdt 5.-6. november 2012.

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Eksekveringsgruppe - Afholdt 21. november 2012. Deltagelse i springboard ved Connect Denmark

Uddannelse for Virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Projektoplæg april 2012 - Opgaver i forbindelse med design af uddannelsen.

Uddannelse for virksomhedsrådgivere - Dine kunders forretning

Behovsanalyse vedr. virksomhedsrådgivning hos landmanden.

Bestyrelse og advisory boards i landbrugsvirksomheder

Kompetencedatabase, aftalegrundlag og kontrakter ved indtrædelse og oprettelse af gårdråd og advisory boards, VIP-koncept og forslag løbende rapportering fra landbrugsvirksomheder til banker og kreditforeninger.

Virksomhedsrådgivning og rapporteringssystem

Forslag til løbende rapportering af virksomhedslandbrug til banker og kreditforeninger mv.

Effekt og effektmåling

Tjek op på resultater og brug erfaringen til evt. at lave nye tiltag

Effektkort - Den målrettede proces

Se pp. om Effektkort - Den målrettede proces.

VirksomhedsRådgivning - Produkter & ydelser

Idéoplæg til forretningsudvikling.

VirksomhedsRådgivning - Værttøjer & inputs

Idéoplæg til forretningsudvikling.

VirksomhedsRådgivning - Organisering

Idéoplæg til forretningsudvikling.

VirksomhedsRådgivning - Mål - vision

Idéoplæg til forretningsudvikling.

VirksomhedsRådgivning

Kompetencer

Kunder

Se powerpoint.

Den målrettede proces

Se effektkort.

Eksempel på VIF-arrangement

Se eksempel.

Bestyrelsesseminar 24. april 2012

Udvikling af program til bestyrelsesseminar og evaluering - netværksmøde

Evaluering af netværkdsmøder i Connect Denmark

Resultat af interview af deltagere

Netværksmøde for virksomhedsrådgivere

Netværksmøde med fokus på rådgivning til landbrugsvirksomheder med udviklingskraft

Overblik over Forretningsområdet Virksomhedsrådgivning

Planchen under overblik viser eksempler på indsatsomårder, der skal understøtte visionen for Virksomhedsrådgivning - helt overordnet.

Guide til Very Important Farmers-arrangementer

VIF arrangementer stiller skarpt på aktuelle udfordringer og vigtige emner, som optager store og/eller komplekse landbrugsvirksomheder.

6. Evaluering

2. Find det rigtige tema

4. Kend din rolle

5. Kommunikation

3. Lav en drejebog

1. Skab et koncept

Virksomhedsrådgiverens kompetenceprofil – hvem er virksomhedsrådgiveren?

Virksomhedsrådgiver har fokus på den samlede virksomhed, når han rådgiver.

VIF-arrangement

Se skitse.

Due Diligence – Virksomhedsbeskrivelse

Med henblik på at tiltrække fremmed (ekstern) kapital

Koncept for rådgivning af værditilvækstere

Noter fra møde afholdt den 15. juni 2012

Danmarks største kyllingeproducent – har styr på afsætningen

Leverer kyllinger direkte til forbrugerne, afsætter til detail og handler miljø/energi til andre landmænd

Erfaringer fra andre brancher

Værditilvækst

Faser - definitioner

Idefasen, Løsningsfasen, Driftsfasen og udvikling

Driftsgrensanalyse

Værditilvækst

Forretningsmodel

Værditilvækst

Workshop II

Kompetence – faser mv. fra workshop afholdt den 8. November 2012

Workshop II

Highlights fra workshop den 8. November 2012

Workshop II

Kompetence – faser mv. fra workshop den 8. november 2012

Lean - projektet der skabte venteliste

Råtekst til artikel af Anne Jakobsen

Motivation er vejen til succes

Pressemeddelelse Motivation er blevet en vigtig medspiller i jagten på succes i landbruget både for landmænd og deres rådgivere.

Kom godt i gang

I folderen får du et overblik over opgaver, du bør tænke på

Produktblad

Sæt dine bestyrelseskompetencer i spil og bliv udfordret!

Bliv en del af det landsdækkende netværk af kandidater til selskabsbestyrelser og advisory boards.

Kompetencehjulet kortlægger bestyrelsens behov

Med kompetencehjulet kan du analysere kompetencebehovene i selskabsbestyrelser og advisory boards og dermed varetage rollen som rekrutterings- eller udviklingskonsulent for virksomheder, der har behov for nye kompetencer eller bestyrelsesmedlemmer.

Business case

Træf de rigtige beslutninger baseret på en case med fakta, argumenter og konklusion